It hurts me, I miss tou "abah" ๐Ÿ’



Masa saya bercakap dengan umi pagi tadi, saja-saja sambil main telefon, saya buka ig, tengok adik ada story

Bila saya buka, saya tersentak. 
Saya rasa mungkin sebab kami keluar berlima kelmarin, jadi adik ingat pada abah. 
Bila beli barang atau buat sesuatu, dah terbiasa untuk enam orang, jadi mungkin dia terlalu ingatkan abah. 

Dalam adik beradik, adik paling jarang meluahkan apa yang adik fikir. Bila orang lain menangis, dia yang pujuk. 

Dulu saya hanya nampak adik sebagai "adik",
tapi bila abah tiada, 
saya nampak seorang "abang" dan "wali" dalam dirinya

Dalam banyak-banyak lelaki yang saya kenal, 
saya kenal adik antara lelaki yang paling kuat, 
tiada bapa, tanpa abang, tanpa adik lelaki lain
hanya dia seorang lelaki, 
dia galas tanggungjawab wali

Umur 13 tahun, 
dia kehilangan abah, 
dia baca 3 kali yasin masa abah bertarung dengan maut, 
dia tolong orang lain mandikan abah, 
dia rentas kubur hanya berdua pukul 1 pagi, 
dia masuk dalam liang, 
tolong sambut abah,
letakkan abah di rumah abah yang terakhir di dunia

Two words. Adik kuat. 



Saya teringat satu doa saya dulu, 
masa tu abah baru lagi meninggal, 
"Ya Allah, saya saksi abah adalah seorang ayah yang bertanggungjawab, dan dah tunaikan amanah sebaik mungkin di dunia ini"
Saya sangat berharap doa ini buatkan abah bahagia dan tenang di sana. 

Bila saya makin besar, saya sedikit tersedar. 
Bila saya malas, saya akan ingat, banyak benda yang saya nak hadiahkan pada umi dan abah, jadi saya tak boleh malas. 
Bila anak-anak buat baik, inshaaAllah ibu bapa pon dapat pahala, saya cuba ingat kata-kata tu,
dan semoga saya akan ingat, ameen ☺

๐ŸŒป
12 Jun 2020

ps : saya dah tulis entry lain tentang ni, tapi terlalu emosi masa tu, saya nangis hampir sejam, dan entry tu jadi terlalu sedih, jadi saya tak mampu nak up
Saya save, jadi mungkin suatu hati nanti saya akan post, dengan tajuk yang sama, tapi isi yang berbeza ๐Ÿ˜š


Comments

Popular posts from this blog

Nota Ringkas STPM BM 1 (Bahagian 5 - Akhir)

Soalan STPM Sejarah Semester 3

Contoh Wacana Retorik: Pemerian, Pemujukan, Penceritaan, Pendedahan, Penghujahan