BANGUN AWAL PAGI, ANDA BOLEH LIHAT SEORANG WANITA HEBAT💪

     


   Dalam movie, superhero boleh selamatkan nyawa manusia🧝‍♀
Dunia realiti, ibu beri nyawa pada kita 👩

     Selama ni, kadang-kadang saya lupa, 
orang paling hebat dalam hidup saya adalah 
U.M.I

     Dalam tempoh PKP, banya masa saya boleh luangkan dengan umi. Waktu-waktu macam ni saya banyak bercakap dengan umi, walaupun sambil buat homework, umi boleh bercerita, dan saya pon boleh luahkan perasaan. 

     Rasanya lepas keluar asrama, walaupun dah 3 tahun duduk berdua dengan umi kat rumah, ramadhan kali ni paling banyak saya solat berjemaah. Terutama solat subuh, maghrib, isya' dan tarawih. Kadang-kadang bila umi bangun awal untuk masak sahur, umi pon sempat ajak berzikir sekali. 

     Saya tak tahu kenapa, dan saya tak boleh cipta alasan. Selama 3 tahun, saya lebih banyak layan perasaan. Bila ada kerja sekolah, kerja-kerja pengawas ataupun persediaan pertandingan, saya lebih suka duduk sorang-sorang. 

     Saya jadi jarang tersenyum, hidup saya sentiasa rasa takut. Terlalu banyak masalah, uruskan kerja. Kadang-kadang orang rasa kerja tu simple, tapi penat. Ada waktu kita kena lepaskan apa yang kita nak. Tapi orang tak pernah hargai. Bila kita luahkan, orang kata kita mengungkit, tersekat dalam masa lalu, selalu ingat perkara buruk-buruk. 

     Pergi bank, pejabat tanah, tunggu giliran lepas ambil nombor berjam-jam. Tapi tu pengalaman dan kenangan, saya akan pegang untuk jadikan pelajaran hidup 🙂

     Selalu risau, umi jarang makan. Makan pon sekali sehari. Kadang-kadang berhari-hari umi makan roti, tak sentuh nasi. Bila beli nasi, umi makan separuh, saya akan habiskan sebungkus setengah.

     Selalu terjaga tengah malam, tengok umi. Kalau umi tidur, saya rasa lega. Bila dengar suara umi,  mata automatik terbuka. Sama ada umi panggil atau tak, sebab takut umi menangis.

     Kalau orang tak pernah hilang ayah, orang tak akan rasa. Wanita bilang suaminya meninggal, walaupun tak menangis, mereka lebih pilih diam. Mereka tak bercerita untuk minta simpati, mereka tak meluahkan untuk orang kesian. Mereka hanya nak ada peneman. 

Kalau mereka bercerita, pegang tangan mereka, pegang pipi, dan peluk. Tak perlu cakap apa-apa, mereka dah faham kita cuba nak tenangkan mereka. 

     Tapi sekarang, lepas dah pindah rumah. Umi nampak lebih bersemangat nak hidup. Lebih-lebih lagi masa PKP ni, banyak masa untuk umi cuba banyak resepi baharu. Umi cari macam-macam resepi trending, macam oden🍜, corndog🍢, burger cheese🍔. Umi rasa seronok, cuba macam-macam. Tanam pokok, layan eyon, umi dah ada banyak hobi baru. 

     Selalu umi nasihat, banyak berzikir dan berdoa. Minta pada Allah,  sedekah pada abah. Umi kata, kita ada banyak masa, 

"baca awah baca, doa sokmo, mana tahu Allah makbul. Minta mende yang awah nak", 

dan saya selalu jawab 

"Ya Allah, mintoplah awah boleh nikoh dengan orang hensem, ameen." 😅

     Jadi, bangunlah awal pagi. Kita boleh tengok umi solat. Dengar mereka berdoa. Tengok mereka masak. Buat kerja rumah, sambil tengok mereka berzikir. Hayati masa-masa macam ni sejuta kali lebih berharga daripada tidur lewat sebab main game 🎮

🌻
9 Jun 2020


Comments

Popular posts from this blog

Nota Ringkas STPM BM 1 (Bahagian 5 - Akhir)

Soalan STPM Sejarah Semester 3

Contoh Wacana Retorik: Pemerian, Pemujukan, Penceritaan, Pendedahan, Penghujahan