Please, be considerate

 Tak tahu kenapa, tapi ada beberapa perkara yang buat saya sentiasa terasa dan selalu tahan diri. 

First, status sendu. 

Sometimes, takde orang nak dengar 100% cerita awak. Tentang orang yang buat awak annoyed, tentang mulut pedas kawan-kawan, tentang dipinggirkan, tentang rasa rindu pada orang yang telah tiada.. Tak semua orang suka dengar masalah, okay? So, awak up status. Awak tak hide sesiapa, dan kadang-kadang, awak tak mention atau berniat sindir sesiapa, tapi kenapa ramai yang terasa? Lepas tu blame kita buat status sendu? What do you mean by 'sendu'?

Maksudnya 'sedih'

Tak boleh ke kalau orang nak luahkan kesedihan dia kat status wasap? Story ig? Di twitter? Beri kesan pada hidup awak ke kalau baca satu or even sepuluh status sendu orang? Takkan? Rasa tak nak baca, abaikan jelah. Yang pergi komen, reply kata jangan buat status sendu lagi tu kenapa? Lepas tu biarkan orang tu rasa malu dan tanggung kesedihan dan masalah dia sorang-sorang? Dengki eh takde keberanian yang sama untuk luahkan apa yang dipendam? 

Ada satu masa, seorang influencer ni cakap. "I tak suka orang suka luah masalah and buat story sedih-sedih kat media sosial. Macam mintak attention. Macam cakap, 'simpatilah kat I, I sedih ni, I je ada masalah'..". Mula-mula saya pun setuju, sebab.. Yelah, nama pun influencer kan? Mestilah dia pandai pengaruh orang. Setiap kali saya rasa sedih, saya tahan. Saya tak boleh luahkan semua kat family or friends, dan last sekali saya teebawa sendiri. At least, bila kita luah, kita rasa lega. Betul? So jangan fikir apa orang kata. Kita bukan malukan sesiapa. 

Second, macam awak sorang ada mulut. -_-
Bila dia je nak cerita, tapi taknak dengar pendapat orang. Dia je betul. Seriously? Suka hati je nak buat orang jadi kaunseling dia sepanjang masa. Lepas tu duk sibuk nak cerita semua benda kat orang. Nak orang tu support je dia, cakaplah awal-awal "saya taknak pendapat awak, saya nak awak support je apa saya buat". Ingat telinga orang macam karaoke? Dengar je orang suara katak menjerit panggil hujan? 

Ada satu masa, sorang kawan ni terlalu 'savage'. Dia story pasal crush, habis dari zaman prasejarah dia story. Lepas tu lumrah perempuan kan? Kita ingatkan dia nak ajak bergosip. So ceritalah jugak crush kita. Lepas tu, boleh! Boleh dia cakap? "Aku takmboh dengar pun cite mu. Bukan ni yang aku nak tahu. Dok menjawab soalan", ..??

Orang yang paling susah nak stand adalah.. Bila kita buka satu ayat, lepas tu sepuluh minit habis dia sorang yang cakap... Asyik dengan ayat, "kalau sayalah.. ", "saya pulak macam ni.. "..?

Third! Sentuh topik sensotif.
Tolong, tolong. Please. Banyak sensitif topik dalam dunia ni. Agama, bangsa itu normal. Tapi lebih berhati-hatilah tentang perkara yang kita tak boleh tengok, jangka, atau agak. Ataupun perkara yang senang-senang masyarakat remehkan. Contohnya, penceraian, kematian orang tua, status anak yatim, poligami. Semua tu still jadi topik sensitif. Awak tak alami perjara tu bukan sebab awak lebih baik, tapi sebab Allah tak pilih awak untuk diuji. Jangan senang nak judge sesiapa. Tekanan yang dia hadapi? Siapa yang tahu apa yang dia rasa? No one.

Tanpa kita sedar pulak, kita tak considerate status seoarang ibu tunggal. Saya rasa tak puas hati sebab orang di sekeliling saya yang alami? Yes! Normal lah tu kan? Balu maksudnya kematian suami. Janda pulak berpisah cerai. Sangat berbeza status tu. Jangan remehkan perkara ni. Sebab dalam masyarakat sekarang, still ada mentaliti kolot tentang ibu tunggal. Watch your mouth, and your mind. Hidup ni boomerang, kita kutuk orang, bila-bila masa Allah boleh putarkan balik pada kita. 😉

Sebenarnya terinspirasi untuk tulis entry kali ni sebab status my sister. 




Saya cuma fikir, bukan semua orang yang kehilangan bapa masa umur dewasa. Ada yang Allah tarik awal. Allah kurangkan waktu dengan tulang belakang utama, supaya seseorang tu jadi lebih kuat, stand on their on feets. Walaupun sekadar survey, kakak still terasa. Pada usia 20-an, manusia still ada hati, okay? 

Last, luahkan pendapat awak, jadilah orang yang jujur. Dalam masa yang sama, jangan kondem sesiapa. Biarkan orang bercakap, kita takde kat tempat dia.  

🌻

TD, 8 Januari 2021

Comments

Popular posts from this blog

Nota Ringkas STPM BM 1 (Bahagian 5 - Akhir)

Soalan STPM Sejarah Semester 3

Contoh Wacana Retorik: Pemerian, Pemujukan, Penceritaan, Pendedahan, Penghujahan