Tips Nak Move On ๐Ÿ˜Ž

Saya tak pernah bercinta, cuma pernah mengalami alam cinta satu pihak. Orang panggil, 'bertepuk sebelah tangan'. ๐Ÿ™„

Saya takkan bandingkan, mana lebih sakit, move on dengan crush, jadi secret admire, struggle kena reject atau lepas putus cinta. ๐Ÿ˜ด

Sebab cinta tu perasaan, macam mana nak ukur? Pakai penimbang? Micrometer? ๐Ÿค”

Dan sebagai manusia normal, selalulah saya tengok orang-orang (terutamanya perempuan) yang suffered sebab cinta ๐Ÿค’

Jadi di bawah ni saya share tips saya tak terlalu terluka walaupun hati tersakiti, eh? ๐Ÿ˜…

1. Jangan rasa kitalah manusia paling menyedihkan dalam dunia ini
Bila tengok media sosial, pergilah tengol resepi, mukbang ke. Takpayahla tengok orang pergi travel, sambut birthday dengan kekasih. Nanti kita akan bandingkan hidup kita (yang kita rasa menyedihkan ni) dengan hidup dia. Kita pon ada kegembiraan kita, cuma kita tak tunjuk je. 

2. Jangan rasa cinta yang tak kesampaian itu salah kita, atau sebab kekurangan kita
Selalu dengar orang cakap, rasanya kena tolak sebab tak cukup cantik, tak setaraf la. Be positive, dia tak terima kita sebab dia takut rasa insecure dengan kita. Mungkin sebab cara hidup kita nampak macam loaded, suka travel, makan sedap macam orang 'have-have'. Haa, mungkin orang nampak macam tu, kita je rasa diri kita kurang. ๐Ÿ˜Œ

3. Cubalah dengar apa yang keluarga atau kawan-kita cakap
Jangan terlalu ikut perasaan. Bila orang nasihat kita, cuba dengar. Ada orang nasihat atau teguran dia kasar. Ada orang dia boleh jadi lembut. Tapi kalau namanya keluarga, biasanya kita tetap risau keadaan ahli keluarga yang lain. And personally, bila jadi tempat orang luahkan perasaan ni susah tau tak. Kadang-kadang rasanya aku lebih mental dari orang yang putus cinta tu. Ingat senang ke nak reka ayat penguat semangat, nak lawan semua vibe negative yang orang tu bagi kat kita? Jangan dengar apa yang kita nak dengar je, apa yang kita taknak dengar pon sebenarnya lebih baik untuk kita. 

4. Mungkin ada boleh cuba membenci si dia
Kenapa? Dia takde salah apa-apa pon. Yup, dia ada salah. Tak kiralah lelaki atau perempuan, manusia ni cepat perasan. Bila dia senyum, layan baik-baik, cakap lembut-lembut. Takkan hati kita tak bergetar betul tak? Tapi bila kita jujur dengan perasaan kita, dia tolak kita pula?!?! Baik dia layan kita macam parasite, takdelah kita jadi terperasan sorang-sorang diri. Sebenarnya cara ini lebih membahagiakan kita, sebab biasanya kita tak suka ingat apa yang kita benci, kita akan mengelak dan lama-lama InsyaaAllah kita lupakan dia. Jangan paksa diri kita jadi cool, boleh berkawan macam biasa walaupun lepas kena reject. Cara itu hanya menyakitkan diri kita. 

Setakat tu saja kita kongsi tips move on ni. Bila baca ini, apa yang kita perlu buat? Bangun dari katil, kemas tisu basah yang berselerak, dan cuba tersenyum. Pergi mandi, kita mulakan hidup baru dengan bersih. 

Comments

Popular posts from this blog

Nota Ringkas STPM BM 1 (Bahagian 5 - Akhir)

Soalan STPM Sejarah Semester 3

Contoh Wacana Retorik: Pemerian, Pemujukan, Penceritaan, Pendedahan, Penghujahan