Memorial untuk mereka, yang di sana

Manusia datang dan pergi, dan bila Allah pilih seseorang untuk berada di sisi-Nya, tiada siapa yang boleh menghalang. 
Saya tak kenal, walaupun satu dari mereka. Tapi, bila saya baca artikel tentang mereka, saya menangis. Saya tersentuh. 
Rasa takut. Semua ada. 
Setiap kali saya dengar tentang kematian kawan2 atau orang yang masih muda, yang pernah saya kenal, saya rasa murung.

Abangnya berkawan dengan orang yang saya kenal dia baik, 
yang kedua kawan adik kat SMA Mahmudiah, yang terakhir hafiz 30 juz di Imtiyaz. 
Saya jadi yakin, Allah jemput mereka, sebab Allah sayang. 
Mereka orang yang baik. 
Hafal satu surah pendek pon saya ambil masa yang lama, seorang hafiz bukan tandingan. 
🌻
Tengok adik duduk dalam bilik, dan kunci pintu, sedih tengok. Macam mana rasanya hilang seorang sahabat? 
Awah kenal adik, adik berkawan dengan orang yang baik. Walaupun kadang nakal, tapi mereka baik. Ada yang suka bergurau dan mengusik, tapi mereka menghormati.

🌹
he's good, he's caring, everyone loves him.
but it' okay, maybe it's time for you to leave forever. you left all of us with sweet memories to remember. thank you for introducing us all this time, bro. have a nice rest there ❣️ (instagram @chongfc_)

🥀
Link ini sebagai memori untuk mereka, saat mereka pergi, terlalu ramai orang yang mengenal mereka. 
Tapi mungkin, bila waktu berlalu, mereka menjadi kenangan yang kadang diingati, kadang dilupakan. 

https://youtu.be/Bd0gVgBJTx8

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/baju-melayu-ungu-jadi-kenangan-terakhir-244568

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/3-beradik-lemas-mayat-seorang-mangsa-ditemui-244584

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/tiga-beradik-lemas-mayat-kedua-ditemui-di-dasar-sungai-244589

https://www.sinarharian.com.my/article/85225/BERITA/Tragedi/Tiga-beradik-lemas-Semua-mayat-sudah-ditemui

💝
Buat rakan seperjuangan yang telah kembali 
Arwah kak khairunnisa, 
terima kasih selalu layan saya di smaasza dulu,
arwah syaqiq,
terima kasih selalu baca alquran sedap-sedap waktu rehat bulan ramadhan,
Semoga awak semua jumpa abah kami Tengku Mohamad Zulkifli bin Tengku Buang kat sana, kirim salam padanya, tolong sampaikan padanya, anakanda ini selalu merindukan, selalu mendoakan dan akan selalu mengingati sampai akhir nafasnya. 

🌱
Abah kata, 
Kenangan bukan ada pada barang, 
Tapi ada pada ingatan, 
Kalau kita ada barang dan gambar kenangan, 
Tapi kita lupa, 
Benda tu tak bermakna

🌷28Mei2020
5Syawal 1441H



Comments

Popular posts from this blog

Nota Ringkas STPM BM 1 (Bahagian 5 - Akhir)

Soalan STPM Sejarah Semester 3

Contoh Wacana Retorik: Pemerian, Pemujukan, Penceritaan, Pendedahan, Penghujahan